Nuffnang Ad

Friday 21 January 2011

Najib Dan Tuhan Hindu

Thaipusam disambut meriah

Thaipusam adalah perayaan yang disambut oleh penganut agama Hindu semasa bulan penuh Tamil yang dipanggil Thai (berlaku dalam bulan Jan atau Feb).
Turut dikenali sebagai Thaipooyam atau Thaippooyam dalam bahasa Malayalam, perayaan ini bagi memperingati hari lahir Dewa Murugan iaitu anak bongsu lelaki Dewa Shiva dan Dewi Parvati.
Ia juga bagi memperingati peristiwa di mana Dewa Murugan menerima lembing suci daripada ibunya bagi menghapuskan kuasa jahat bernama Soorapadman.
Kejayaan Murugan dalam mengembalikan kemakmuran dan kesejahteraan orang ramai telah menjadi satu peristiwa untuk penganut agama Hindu merayakan Thaipusam.

2 comments:

  1. kebanyakan kita banyak mencipta slogan yang mana tujuannya untuk mengalihkan dan menjuruskan minda kepada satu sudut tanpa mengkaji kesannya, namun sekarang yang penting ummah ini menghadapi krisis nilai yang amat parah tanpa mendapat panduan Rabbani dan kekaburan Uluhiyyah dalam memahami deenNya yang sebenarnya

    ReplyDelete
  2. apakah maknanya 'akan diKAU aku sembah dan akan diKAU aku memohon pertolongan' kalimah yang sentiasa kita baca setiap hari tidakkah ia memberi impak kepada hati nurani kita walaupun pendek kalimah ini(ini baru satu ayat) tapi mencakupi dan memenuhi sehingga dapat membezakan antara dunia dan akhirat syurga dan neraka.

    ReplyDelete

Apa Pendapat Anda ?