Nuffnang Ad

Friday 22 October 2010

RM186.9 Bilion Arab Saudi Beli Senjata Takutkan Iran

Saudi beli senjata AS$60 bilion

WASHINGTON 21 Okt. - Amerika Syarikat (AS) mengumumkan perjanjian jualan senjata bernilai AS$60 bilion (RM186.9 bilion) dengan Arab Saudi, rekod penjualan terbesar sebagai sebahagian usaha untuk menyaingi Iran. Utusan

3 comments:

  1. Pegawai pertahanan AS berkata, perjanjian itu telah diusahakan sejak beberapa bulan lalu berikutan Arab Saudi, yang semakin bimbang dengan peluru-peluru berpandu milik Iran.

    Seorang pegawai kanan pertahanan memberitahu pemberita bulan lalu, 'jika kamu melihat kepada kerajaan (Arab Saudi), ancaman besar yang dihadapi mereka di rantau itu datang dari Iran'.

    ReplyDelete
  2. Kalau Arab Saudi Kecut Amerika baru ada business

    ReplyDelete
  3. Amerika ( Negara Kapitalis ) kelihatan cemburu dan takut hilang pengaruh kerana Ahmadinejad dan Raja Abdullah berbincang . Amerika Syarikat dan Israel mengkritik lawatan tersebut dan menyifatkan ia sebagai satu provokasi dan ancaman kepada kestabilan serantau. .
    Arab Saudi dipercayai menyokong bekas Perdana Menteri Iraq, Iyad Allawi dalam pilihan raya Iraq yang di adakan pada Mac lalu.
    Penganalisis percaya Riyadh melihat pesaing Iyad, Perdana Menteri, Nuri al-Maliki sebagai sekutu rapat Iran. Maliki semasa melawat Teheran Isnin lalu menggesa republik Islam itu membantu membina semula negaranya yang musnah akibat perang.
    Amerika takut hilang pengaruh .

    ReplyDelete

Apa Pendapat Anda ?