Nuffnang Ad

Saturday 2 October 2010

Bahaya salah tafsir 1Malaysia

Oleh Ratinawati Rasidi
ratinawati@bharian.com.my
2010/10/02
Tak faham Perlembagaan punca tuntutan melampau

KUALA LUMPUR: Kurang kefahaman masyarakat terhadap Perlembagaan Persekutuan menyebabkan wujudnya tafsiran berbeza terhadap gagasan 1Malaysia sehingga ada pihak mentafsir mengikut selera dan kepentingan kumpulan tertentu.
Timbalan Ketua Bahagian Penasihat Syariah Jabatan Peguam Negara, Mahamad Naser Disa berkata, keadaan itu menyebabkan ada pihak membuat tuntutan melampau untuk kaum tertentu yang jelas bercanggah dengan perlembagaan negara.
Beliau berkata, gagasan 1Malaysia tidak bermakna wujudnya kesamarataan atau demokrasi mutlak, tetapi setiap satu dasar yang hendak dilaksanakan adalah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, prinsip Rukun Negara dan kontrak sosial yang dipersetujui bersama.

“Mentafsir konsep 1Malaysia perlu disertai bersama dengan undang-undang tertinggi terutama Perlembagaan Persekutuan dan dapat diterima seadanya tanpa perlu dipertikai atau mencabar kedaulatannya,” katanya pada Forum Jati Diri siri ketiga bertajuk ‘1Malaysia Daripada Aspek Perundangan’ yang berlangsung di Balai Berita, di sini, semalam.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Bahayasalahtafsir1Malaysia/Article

2 comments:

  1. Lebih baik tafsir rukun islam dan belajar kefaham tauhid .
    http://tarbiahislamiahharakiah.blogspot.com/2010/10/maksud-ibadah.html

    ReplyDelete

Apa Pendapat Anda ?